Boganmeldelse: Cider og most – Essensen af æbler

Som mange af jer måske har opdaget, så har der været frygtelig stille på bloggen i lang tid nu. Det skyldes, at jeg ville skifte domænenavn og webhotel, fra “Selvforsyning i byen” til det nu mere passende “Selvforsyning i landsbyen”. I den forbindelse kom jeg til at slette nærmest alt på min blog, hele temaet, alle billeder, flere nye opslag mm. Jeg har været i gang med at genskabe så meget jeg kan, men jeg må nok erkende, at jeg ikke kan få det hele tilbage. Men når jeg ser det fra den lyse side, så er det måske meget fint med noget fornyelse på denne blog.

Så nu, mit første indlæg på mit nye domænenavn, og det er også 100 år siden jeg har anmeldt en bog her på bloggen, så nu skal det være.

Cider og most – Essensen af æbler

Anmeldereksemplar fra Koustrup & co

Bogen er skrevet af Søren Lyshøj og udgivet af Koustrup & co i 2018.

Cider og most - Essensen af æbler : Af Søren Lyshøj

Da jeg blev spurgt om jeg ville anmelde bogen Cider og most, sagde jeg med det samme ja! Vores have bugner af æbler, vi har 10 æbletræer og vi har derfor mange gange flere æbler end hvad vi kan nå at spise. Vi moster allerede på livet løs, og både min kæreste og jeg kunne rigtig godt tænke os at prøve at lave cider også. Vi har selvfølgelig googlet og fundet en masse forskellige fremgangsmåder, og som det så tit sker når man googler, så kan man godt blive sådan lidt handlingslammet, over de mange fremgangsmåder og muligheder. Derfor kan jeg godt lide at have en fysisk bog med en entydig fremgangsmåde, skrevet af folk der har forstand på emnet. Jeg skal indrømme, at jeg tænkte: kan man virkelig skrive 128 sider om cider og most? – Jeg mener, pluk, kværn, pres – og så er der æblemost. Men jeg blev meget positivt overrasket!

Most og cider – essensen af æbler, er en håndbog der udførligt gennemgår alt fra æblets historie, æblesorter, mostning, fremstilling af cider, gennemgang af forskellige cider-typer og meget mere.

På aller første side er det et æblediagram, som inddeler de fleste kendte æblesorters smagssammensætning kategoriseret i sød, syrlig og bitter, og blandinger derimellem. Dette er virkelig brugbart, – det er jo ikke svært at smage om et æble er sødt eller syrligt, men det kan godt være svært at vurdere mængden af sødme og syrlighed, hvis man skal blande sine sorter til en perfekte most eller cider.

Bagerst i bogen er der et helt afsnit med mange skønne cideropskrifter, og der er virkelig noget for enhver smag.

Bogen er krydret med smukke billeder, fine illustrationer, litteraturhenvisninger og et dejligt uformelt sprog, det er tydeligt at læse at personen der har skrevet bogen, har stor viden og passion for emnet.

Alt i alt en virkelig brugbar bog, som jeg kan anbefale til alle der kunne tænke sig at komme i gang med most og cider. I fryseren har jeg 50 liter most vi har lavet i år, det er rigeligt til et års forbrug hos os. Vi når ikke at lave cider i år, men næste år skal vi helt sikkert give det et forsøg, og så hiver jeg bogen her frem!

Follow: